Den 6 april har vi prov på det vi arbetat med, varje dag under flera veckor. På bladet som alla fick hem i fredags finns denna information. På baksidan finns också blandade övningar. Det kommer upp fler och fler klipp. På måndag tar alla hem matteboken. I skolan kommer vi att fokusera på textuppgifter och problemlösning, inom multiplikation.

Repetera hemma och i skolan. Skriv egna uppgifter som liknar de i uppgifterna nedan. Du får också ett blad, som hör ihop med detta. Kan du redan allt? Ja, då behöver du inte lägga ner så mycket tid på repetition.

1. Multiplikationstabellen. Kom med i hundraklubben!Träna på div. webbsidor. Se här.

2. Multiplikation med Talsortsräkning. Se här hur det går till.  5×478 = 2000 + 350 + 40= 2390

 

3. Multiplikation med Uppställning/Algoritm. Se här gör man..

4. Multiplikation med tal som har ett antal nollor. I öppna utsagor måste man förstå likhetstecknets betydelse.  Tex 50×100= 5×______= 5000 Se här.

5. Överslagsräkning  5×199≈ 5×200 Produkten är något mindre än 1000

6. a)Multiplikation är detsamma som upprepad addition.                                Bevisa det, tex. 129+ 129+129= 3×129

b) Kalle handlar lördagsgodis. Då räknar han 5×6. Ge ett förslag på vad han köper. (Tänk 5st 6:or) 5st klubbor för 6kr/st eller 5 påsar med 6 bitar i varje.

7. Textuppgifter som kräver redovisning av flera beräkningar. Se här ett exempel.

8. Problemlösning Se här. Poäng i olika steg.

Kom ihåg att fråga mig under, mellan och efter lektioner, om sådant du märkt att du inte lärt dig ännuh