Hej

Sakta tittar våra små plantor fram. Men hur kom de in i fröet?

Våren kommer, och går, kommer igen, såklart. Nu vill vi ha värme, onsdag och torsdag!

Idag har vi räknat ihop till 9 och en halv!!! skoldag med ”vanligt skolarbete”. Vi drar inte igång några nya saker, men ser till att bli klara med diverse arbeten. Bla ska vi läsa ut Nidstången och reda ut ord och begrepp i den. I matematiken kör vi längd, dess enheter samt eventuellt skala. Det vi inte lär oss i fyran, lär vi oss i femman. Det går bra det här.

Denna vecka har det redovisats på engelska. Suveränt! Det var uppskattat att få skriva om ett fantasidjur. Sedan har det tränats att berätta (inte läsa upp) med hjälp av nyckelord på små kort. ”Jaha, som på Mello?” Ja, just det. Att träna var även veckans engelskaläxa. Några har berättat inför hela klassen, medan andra gjort det i en mindre grupp.

Samarbete och samtal i smågrupper fungerar jättebra i 4b. Man tar sin uppgift på allvar och det är få som passar på att tramsa och göra annat. Klimatet är sådant att man säger till den som strular och är jobbig. Då skärper den sig allt som oftast. Här har vi arbetat med Padlet, en app som är som en anslagstavla där alla skriver till en given uppgift. Sedan svarar de på frågor i strukturen Round Table, med en Captain som uppläsare och fokushållare.

       

                                                    Det är roligt att lära tillsammans.

Nu har vi gjort alla DLS- tester i svenska. Alla fyror gör detta. Det är stavning, läs- och ordförståelse och läshastighet. På tal om läsning. Här är en länk som handlar om läsning på sommarlovet, eller frånvaron av läsning på sommarlovet. Där står bla ”Visst är det lov och ingen skola, men att inte läsa under hela sommaren gör att barn tappar mycket av de läsfärdigheter de lärt sig under skolåret. På bara ett sommarlov kan gapet mellan ett läsande barn och ett barn som lite läser utgöra 3 månaders skolundervisning! Tyvärr är det de barn som är minst motiverade att läsa som tappar mest. De goda nyheterna är att du som vuxen kan hjälpa ditt barn att utvecklas även under sommarlovet.”

Om du, som förälder blir hjälpt av att det är fröken som ger sommarläsning som läxa, så meddela mig det. (Själv har jag någon gång bett barnens fröken om detta, för att skylla på henne, haha)

Nedan har jag försökt klargöra kalendariet för den resten av terminen. Säkert har jag glömt något.

Ha en fin helg, alla.                                  //Fröken Gebe

Nästa vecka, v.20

mån- Vanlig skoldag, 1

tis- Vanlig skoldag, 2 (Endast de 4 trivselledarna ska iväg)

ons- samling 8.30 LÄGERSKOLA Lunchmatsäck, övrig packning, se alla mail

tor- LÄGERSKOLA

fre- Vanlig skoldag, 3 Matteläxan kan lämnas in, Alla har läst tom kap 15 i Nidstången. 

Final i Edbos melodifestival för åk 4

Vecka 21

mån- Vanlig skoldag, 4

tis- Utflykt med matsäck! Gamla stan

ons- Vanlig skoldag, halv dag, slutar efter lunch.

tor- fre Helgledigt, skolan stängd

Vecka 22

mån- utflykt till Gärdet, mat från skolan

tis- Vanlig skoldag, 5 ”Nya klubben” har öppet hus för åk 4-6. De öppnar på Edbo till hösten.

ons- Idrottsdag, i närområdet, mat i skolan

tor- vanlig skoldag, 6 Vikarie (jag är på Gotland med klass 9a)

fre- Vanlig skoldag, 7 Vikarie

Veckan 23

mån- tis Ledigt, skolan stängd

ons- Vanlig skoldag, 8

tor- Vanlig skoldag, 9

fre- SKOLAVSLUTNING